Fitness

Πως η άσκηση δίνει ώθηση στην εγκεφαλική λειτουργία των παιδιών

Παιδάκια που τρέχουν σαν παλαβά, χοροπηδάνε ασταμάτητα και κυνηγιούνται, μπορεί να αποτελέσουν πηγή ανησυχίας για τον γονέα, αλλά δεν υπάρχει λόγος! Ίσα-ίσα, όσο πιο πολύ ασκούνται, τόσο καλύτερα λειτουργεί και αναπτύσσεται ο εγκέφαλός τους.

Την ίδια στιγμή όμως αποκτούν και γνωστική ευελιξία. Η γνωστική ευελιξία είναι εκείνη η δυνατότητα του εγκεφάλου, που μας επιτρέπει να αλλάζουμε εύκολα το αντικείμενο της σκέψης μας χωρίς να μπερδευόμαστε ή να σκεφτόμαστε πολλά πράγματα ταυτόχρονα.

Έρευνες έχουν δείξει, πως οι βαθμολογίες μαθητών σε μαθηματικά και ανάγνωση εμφανίζονται αυξημένες, στην περίπτωση που ο μαθητής πάει για ένα μικρό περπάτημα πριν το τεστ.

Στην έρευνα που δημοσιεύτηκε τον Σεπτέμβρη, ερευνητές από το Πανεπιστήμιο του Ιλινόις, προσέγγισαν διευθυντές Δημοτικών σχολείων και τις κοινότητες τους, ζητώντας την βοήθεια 221 παιδιών 8 και 9 ετών για την εξωσχολική τους έρευνα.

Αυτό το ηλικιακό γκρούπ έχει ιδιαίτερη σημασία για τους ερευνητές, γιατί συνήθως σε αυτήν την ηλικία ο παιδικός εγκέφαλος κάνει ένα μεγάλο άλμα στην εκτελεστική λειτουργία του εγκεφάλου. Η εκτελεστική λειτουργία είναι μια διαδικασία που συνδέει μια παρελθοντική εμπειρία με μια πράξη στο παρόν και επίσης βάζει την σκέψη μας σε μια πρακτική σειρά και μας κάνει να μπορούμε να εκτελούμε πολλαπλές εργασίες ταυτόχρονα (multitasking).

Το πείραμα από πλευράς ερευνητών ήταν αν η απλή άσκηση βοηθάει στην εκτελεστική λειτουργία του εγκεφάλου στα παιδιά.

Τα 110 από τα παιδιά, χρησίμευσαν ως ομάδα ελέγχου, δηλαδή μετά από ένα πρώτο γνωστικό τεστ και τεστ φυσικής αντοχής, πήγαιναν σπίτι μετά το σχολείο, ώστε οι ερευνητές να γνωρίζουν ποιά είναι η φυσιολογική απόδοση των παιδιών. Τα υπόλοιπα 111 παιδιά πήγαιναν μετά το μάθημα στο αθλητικό κέντρο του Πανεπιστημίου και αφέθηκαν σε αγνή, φασαριόζικη και παιχνιδιάρικη, παιδική διασκέδαση.

Το παιχνίδι των παιδιών άλλαζε ανά συχνά διαστήματα και περιελάμβανε απλά και σύνθετα παιχνίδια. Σκοπός να βελτιωθεί η αεροβική αντοχή των παιδιών καθώς και η συντονισμός των κινήσεών τους.

Σε κάθε δίωρο παιχνίδι, που περιείχε και αποκατάσταση, τα παιδιά κινούνταν με μέση και μεγάλη ένταση τα 70 λεπτά από τα 120. Το πρόγραμμα κράτησε μια σχολική χρονιά, δηλαδή εννιά μήνες και στο τέλος επέστρεψαν στο πανεπιστήμιο για σωματικό και πνευματικό τεστ. Αναμενόμενο καθώς ήταν, τα παιδιά του τεστ που αθλούνταν, ήταν πιο fit από αυτά που πήγαιναν σπίτι μετά το σχολείο. Το θέμα όμως ήταν ότι τα παιδιά που αθλούνταν, είχαν όλα βελτιωθεί στο τεστ εκτελεστικής λειτουργίας, ήταν πιο καλά στο να μπλοκάρουν άσχετες πληροφορίες και να συγκεντρώνονται στο αντικείμενο της μελέτης τους και είχαν αυξημένες δυνατότητες εναλλαγής αντικειμένου, δηλαδή να αφήσουν αυτό που έκαναν και να ασχοληθούν με ένα άλλο γνωστικό αντικείμενο.

Τα παιδιά που είχαν παρακολουθήσει τα περισσότερα μαθήματα φυσικής αγωγής είχαν και τη μεγαλύτερη βελτίωση στα γνωστικά σκορ. Τα παιδιά του γκρουπ ελέγχου, έδειξαν επίσης βελτίωση στους βαθμούς τους, καθώς όπως είπαμε, ο εγκέφαλός τους κάνει ένα άλμα προόδου σε αυτήν την ηλικία, αλλά σε πολύ μικρότερο βαθμό από τα παιδιά που έπαιζαν και αθλούνταν. Το μήνυμα που εξέλαβαν οι επιστήμονες είναι ότι τα παιδιά που είναι πιο ενεργά όσον αφορά την άθληση, βοηθούν την περαιτέρω ανάπτυξη του εγκεφάλου, καθώς και προάγουν την υγεία τους. Το μόνο που χρειάζεται είναι ένας πτυχιούχος καθηγητής φυσικής αγωγής, κίνηση και παιχνίδι.